חוק הספאם המטומטם


חוק הספאם, שיכנס בעוד מספר ימים לתוקף, הוא לא רק מוזר, תמוה, פרוץ, חסר הגיון, אלא גם מטומטם.

 

איזה חוק?

החוק אומר את זה פשוטו. כל מי שמעוניין לשלוח דבר פרסומת ללקוחותיו, חייב להחזיק ברשותו הסכמה מראש, ובכתב של הלקוח לקבלת דבר הפרסום. לא מספיקה שיטת ה-Opt-Out, המקובלת בארה"ב, וברוב העולם, שנותנת למפרסם את היכולת להסיר לקוח כשהוא מבקש. האופט-אאוט איז אאוט, עכשיו אימרו Opt-In. יעני, שלח לי מכתב מסודר, עם שימך, מי אתה ומה אתה, וכמה אתה מעוניין, משתוקק, לקבל ממני פרסומת.

מטומטם

כי:

א. איזו חנות פרחים תתחיל לנהל רישום מסודר של כל הסכמות לקוחותיה לקבל מייל? צריך משרד דדיקייטד בשביל להחזיק את כל ההסכמות האלה, צריך מעקב מסודר, כולל משפטי, שאכן אותו לקוח הוא אכן מי שהוא טוען שהוא, צריך לאמת את פרטיו, לרענן מדי כמה זמן, סיפור סיפור.

ב. מצד שני, איזה לקוח יתפנה לעזוב את ה'אח הגדול', רק בשביל לכתוב לכם כמה הוא רוצה/משתוקק לקבל מכם פרסומת? יקח דף, ימצא עט, יתיישב אל מול שולחן ויכתוב בניחותא: 'כתב הסכמה לקבלת דבר פרסומת'. בכלל, איך זה נשמע: "נודה לך אם תשלח אלינו את הסכמתך לקבלת דבר פרסום מאיתנו". נו, בחייאת רבין.

ג. החוק החדש רומס לחלוטין את האפשרות המופלאה לעסקים קטנים ובינוניים לפרסם את עצמם, בתשלום מינימלי. פעם אמרנו 'אינטרנט', אמרנו 'זול'. אבל זה קרה הרבה לפני שהפוליטיקאים כבשו לנו את הרשת וחוקקו אותה לדעת. מה עכשיו? "טלי ערסלים" שבנתה את העסק שלה דרך רשימת התפוצה שלה, צריכה לוותר עליה. "יוסי שיעורי ריטמיקה" צריך לפרסם עצמו בטלויזיה. מעניין מי ירוויח מסגירת ערוץ הפרסום הזה. מעניין לאיזה לוביסט הוא הפריע, ולאיזה חברת פרסום הוא היה מקורב… ועוד לא התחלנו לדבר על המנגנונים החדשים שצריכים טלי ויוסי להקים, כדי לעמוד בדרישות החוק החדש – מנגנון Opt-In עם שמירת נתונים והסכמת הלקוחות (אפילו שהם כבר קיימים ומסכימים), מנגנון Opt-Out, יעוץ משפטי, וחודשים שלמים של איסוף כתובות מייל מחדש, כי הרי הכל כבר לא רלוונטי…

ד. בשיא החוצפה, בחרו הח"כים, שליחינו האהובים, להוציא מקרה אחד ויחיד אל מחוץ לחוק. בזמן שטלי ערסלים מאבדת את רשימת התפוצה שלה, ביבי נתניהו ואהוד ברק, מורשים לשלוח כל פרסום פוליטי שהוא, אם אפשר – להפציץ. בדואר, במייל, ב-SMS… כל הערוצים הזולים פתוחים עכשיו בחוק לתעמולת הבחירות הקרבה. איך דואגים לנו, הפוליטיקאים שלנו.

ה. מה עם רשימות תפוצה? שנים אנחנו מנהלים רשימות, איך זה שאין ולו מילה אחת על המקרה הנפוץ הזה. אני אישית מנהל רשימת תפוצה מזה מספר שנים, ואין לי מושג מכאן לאן. אין לי הסכמות מפורשות של כל נמעני, אין לי גם רישום מסודר של איזה מייל הגיע מאיפה. חלקם נרשמו באתריי השונים, חלקם בארועים, אבל מי שומר רישום מסודר? מעולם לא נדרשתי לכך. אז מה קורה מדצמבר? לגרור לתיקיית הזבל? בשום מקום, לא בתוך, ולא בין השורות, טרח המחוקק להבהיר נושא זה של רשימות קיימות, ומכתבי עדכון שבועיים.

ו. זה חוק של 'מלשנים'. אם במשך שנים שלחנו מיילים למכותבינו עם האפשרות להסיר עצמם בשיטת ה-Opt-Out, הרי לתפיסתי, יש בכך הכרח שהרשימה הזו כשרה. זה שביקש לרדת מהרשימה, קיבל עשרות הזדמנויות לעשות זאת. לא הסרת את עצמך, למה שתבוא בטענות אחרי כל כך הרבה פעמים. אממא… ב-Opt-In עסקינן… ולכן, אם איזה אשר מכער מפתח תקווה צריך עכשיו כמה אלפיות לסגור את החודש, הרי שהוא יכול לאסוף את כל המכתבים ששלחנו אליו מתחילת דצמבר 2008 (עת כניסת החוק לתוקף), ועבור כל מכתב כזה, לקבל לא פחות מ-1000 ש"ח, ואפילו לא חלה עליו חובת ההוכחה. ככה גוזרים קופון רבותי! אני כבר רואה את התור העצום בכניסה לבתי המשפט לקופונים קטנים, סליחה, תביעות קטנות.

ז. את בעית הספאם הגדולה, החוק הזה ממש לא בא לפתור. אולי בגלל שהמחוקק לא באמת הבין מה זה ספאם. רוב הזבל שלנו מגיע מחו"ל בצורת ויאגרה, רולקס, ו'כנס, כנס, מישהו ירה באובאמה!'. חברות הספאם הישראליות הגדולות, כבר מזמן ירדו מהכותרות אחרי מרדפים צודקים ונוקשים אחריהם. התיבה שלנו מלאה בזבל נוכרי, שהחוק הזה לא נוגע בהם עם  מקל. הספאם המציק של עסקים מציקים, ירד, וזה מעולה. אבל מה קורה עם רשימות תפוצה קיימות? איך זה שאין התחשבות בעסקים שזה כל מקור פרנסתם?

חוק הספאם – דרקוני, חסר הגיון, פרוץ, לא ברור, נצלני, אגואיסטי, פוגע בחלשים. מטומטם.

מודעות פרסומת
פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גיל  ביום 20 בנובמבר 2008 בשעה 6:41 PM

    מה לא ברור בחוק הספאם ?
    מה לא ברור בעובדה שהמיילבוקס שלי מלא בזבל מטלי ערסלים ומיוסי ריתמיקה ? מה לא ברור בעובדה שברגע שנרשמתי לרשימה אחת מעבירים את המייל שלי לכל דיכפין בלי הסכמתי ? מה לא ברור בעובדה שגם אם יש לי סבלנות לנסות ולהוריד את עצמי מרשימה אחת – אני מופיע בשתיים חדשות מייד למחרת היום וראה איזה פלא – יש להן את אותו תוכן.
    אגב, אני ממש לא מתכוון לויאגרה ורולקס. אלא ממש, אבל ממש לרשימות תפוצה ישראליות בנושאים שונים שמעולם לא נרשמתי אליהן.

    יכולתי להגיב לרוב הטענות המגוחכות שלך כלפי החוק עם תשובות טובות בהחלט, אבל אני מקווה שדרך המעט שרשמתי, אנשים יבינו שאתה פשוט שרלטן ולא מבין את מטרת החוק.
    נכון הדבר כמו בכל חוק, שהוא אינו מושלם. אבל בטח יהיה יותר טוב ממה שעכשיו.

  • שי  ביום 20 בנובמבר 2008 בשעה 6:51 PM

    כמובן, שאם מישהו צירף אותך לרשימה שלא נרשמת אליה, זה לא בסדר. אני לא מדבר על זה.

    אני מאוד בעד חוק נגד ספאם. גם לי זה מציק מדי יום ושעה.

    אבל לא ככה. אין הסבר ברור לגבי רשימות קיימות, כשרות, שלקוחות נרשמו אליהן מראש. גם אם יש רשימה, שנרשמו אליה מראש – ואין לך הסכמות בכתב, כי זה נעשה מזמן – אתה עובר על החוק. זה פשוט לא הגיוני. החוק, במבנהו הנוכחי, פוגע קשות בכל מי שיש לו רשימת תפוצה. זה כולל אפילו את רשימות התפוצה של האתר הזה…

    ולמה אתה קורא לי שרלטן? ניסיתי למכור לך משהו? קראתי לך בסוליה של הנעל?

  • תימורה  ביום 20 בנובמבר 2008 בשעה 6:56 PM

    סוף סוף מתחשבים בי כאזרחית מוצפת פרסומות פולשניות.

    אני לא מדברת על עדכונים מקצועיים שקשורים לעבודתי השוטפת – הם יקבלו בשמחה את מייל ההסכמה שלי, כדי שאמשיך להתעדכן בתחומים הרלוונטיים לי.

    אני מדברת בדיוק על אותם "עסקים קטנים" שאין לי שום אמפתיה אליהם, בגלל שהם מטרידים אותי, וכמו שכתב קודמי, הסרת שמי מהרשימה שלהם לא מפסיקה בכלל את ההטרדה.

    אגב, מבחינה פרסומית-שיווקית הם משיגים אצלי בדיוק את ההיפך. אני מתמלאת אנטי כל כך גדול כלפיהם וכלפי מרכולתם עד שאין סיכוי שארכוש משהו ממנה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: